Kisah Nabi Dalam Al-Quran Dan Injil

Kisah Nabi Dalam Al-Quran Dan Injil
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEicszLN6JvbBDYkIP8x8WYMvxdpi3xaQCAjp-fIvOzrsJ1ISDZGYe1XEgqRtH-lRR47tMJzggDoKQHDWZKyzes1oA7XBaBbOrkFJMKMTY84kEAzu7n6DdjjnXLTwT0xIcZ_BTFhAu4JMTw_/s72-c/kisah+nabi+dlm+Al-Quran+dan+Injil.jpg


Buku ini ditulis bukan bertujuan memancing konflik kerana perbezaan, namun sbagai rujukan bagi pemerhati Kristologi mahupun Islamologi dalam ruang lingkup perbandingan agama. Selama ini, ramai orang yang tidak tahu dalam Al-Quran terdapat kisah-kisah para nabi sama seperti yang terdapat dalam Injil (kitab), tidak kira perjanjian lama mahupun perjanjian baru. 

Justeru buku ini diberi judul “Kisah Nabi Dalam Al-Quran Dan Injil”. Kisah para nabi khususnya 25 nabi sesuai keimanan umat islam yang digali daripada Al-Quran dan hadith banyak ditulis. Bagitu juga kisah nabi-nabi dalam kitab Perjanjian Lama. Tanpa disengajakan, kadangkala para penyusun kisah nabi-nabi versi Islam ini terjebak dalam mengutip hadis maudu’ yang Israiliyat (bersumber daripada agama Yahudi dan Nasrani). 

Umat Islam hanya diwajibkan mengetahui 25 orang rasul yang namanya disebut secara jelas dan tegas dalam Al-Quran. Ditambah beberapa nabi yang disebutkan dalam Al-Quran tetapi tanpa menyebutkan nama seperti Nabi Samuel, Uzair (Ezra), dimasukkan juga ke dalam buku ini. Semoga buku ini bermanfaat bagi pemerhati perbezaan agama khususnya dan umat Islam pada umumnya, juga agar buku ini mampu menambah khazanah ilmu perbandingan agama.

Harga : RM18.00
Penerbit: Kemilau Publika
Penulis : Muhammad Jaya

Related product you might see:

Share this product :
0 Comments
Comments

Cari Kami di Facebook

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Kedai Buku Al-Hidayah - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger