Perang Khaibar : Penaklukan Kota Khaibar

Perang Khaibar : Penaklukan Kota Khaibar
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg_g8zh5VPMPaBDgtfLjwlJJTez4tAQbtozLaJIWPQXBH2bZh_wlWYV4BdwUqYQMWTk3W6ngBNoD1Op73XOtYokXE7AskxRZDRKgiT456G4OuNjFuMeQ5bFx0pALRkKJHggH4wltrLfT8Md/s72-c/perang+khaibar.jpg

Kota Khaibar terletak 150 kilometer dari Madinah. Ia adalah sebuah kubu kaum Yahudi yang terbesar meliputi kawasan berbukit dan kawasan pamah. Ia terdiri daripada lapan buah kubu yang besar dan setiap kubu dilingkungi benteng yang kukuh. 

Walaupun ia dikepung selama setahun ia tetap tidak mampu ditawan kerana mendapat cukup bekalan makanan dan air. Tentera Rom sudah beberapa kali cuba menakluk Kota Khaibar tetapi tidak berjaya. Ia adalah antara kubu terkukuh yang pernah dibina. 

Selepas Perang Khandaq, Yahudi Bani Qainuqa' dan Bani Nadhir yang mendiami khaibar mula merancang membalas dendam kepada pihak Islam. mereka mengajak kaum Yahudi lain termasuk Waddi Qurra, Taima, Fadak dan kabilah Arab Ghafatan sekali lagi menyerang Madinah. 

Tentera terbaik dibawah pimpinan junjungan agaung Rasulullah bertindak pantas. Rancangan menakluk Kota Khaibar bagi menghalang serangan segera diatur. Akhirnya tentera terbaik pun bersemuka dengan kubu tekukuh dan Perang Khaibar pun bersemarak.

Harga : RM24.00 (semenanjung)/ RM27.00 (sabah&sarawak)
Muka Surat : 250
Penerbit : PTS Litera Utama
Penulis : Abdul Latib Talib


Related product you might see:

Share this product :
0 Comments
Comments

Cari Kami di Facebook

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Kedai Buku Al-Hidayah - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger